gandi

Leren om goed genoeg te zijn!

Van kinds af aan heb ik een enorme lees-,leerhonger en alhoewel romans lezen  nooit mijn sterkste kwaliteit  is geweest ,zijn ze zonder twijfel heel leerrijk. Alleen de  gedachte  of ik er wel iets aan heb  is genoeg om te besluiten er toch  maar niet aan te beginnen.

Vooral op de momenten wanneer de twijfel “ niet goed genoeg te zijn” toeslaat heb ik behoefte om mijn leerhonger te stillen en vermits romans geen voldoening geven…..heb ik ondervonden dat  een nieuwe opleiding rust brengt.

Ik krijg  dan het gevoel mezelf te bewijzen dat het toch ok is! Dat een volgende opleiding ervoor gaat zorgen dat het wel goed genoeg zal zijn. Een wellicht vreemde kronkel maar het werkt dus ik houd vol!

En zo begin ik in september aan de opleiding Cognitieve gedragstherapie.

Ik werk veel met kinderen , jongeren en de volwassenen rondom hun. De leeromgeving is me dus heel bekend, ik weet dat mensen kunnen leren. Ik zie dat alle dagen gebeuren, soms zelfs bijna wonderlijk. Regelmatig ben ik enorm verbaasd over wat mensen kunnen verwezenlijken.

Misschien geef ik nu de indruk dat het over leren van leerstof gaat maar dat bedoel ik eigenlijk niet, het gaat over vaardigheden leren, over het anders aan te pakken en daardoor betere resultaten te boeken .

Wat ik merk met de jongeren die ik ontmoet is dat als ze het gevoel krijgen “ het zou kunnen lukken” of  dat er bij hun de gedachte ontstaat “ er is een mogelijkheid is om effect te halen , de resultaten verbluffend kunnen zijn.

Als je de gedachte , het gevoel hebt iets te kunnen, gaat je handelen ernaar zijn. Ik geloof heel hard in structuren, in plannen, in afvinken, in motivatie….gevoel, gedacht, gedrag….

Ik merk regelmatig dat als kinderen zwart op wit te horen krijgen dat ze best intelligent zijn, leren zoveel makkelijker gaat.

Ik weet uit de praktijk dat mensen vertrouwen  geven  me wel goed lukt, mensen gaan weer in zichzelf geloven!

Maar ik merk ook dat als het uitstelgedrag , de faalangst, de eetproblematiek enz.… serieuze vormen aanneemt er meer nodig is dan empowerment. Op dat moment zijn protocollen nodig, protocollen voor de persoon zelf maar ook voor de betrokkenen in de omgeving. Protocollen gebaseerd op gevoel, gedacht, gedrag!

Vorig jaar werd ik geconfronteerd met  enkele  jongeren met extreme faalangst. Ik ben op zoek gegaan naar oplossingen die helemaal niet zo evident te vinden waren. Ik geraakte zelf in het verstikkend kluwen van” ik ben misschien niet goed genoeg” . Faalangst is dan natuurlijk niet ver af!

Mijn mentor aan de KU Leuven die gelukkig ,een enorm inlevingsvermogen heeft, gaf me de titels van enkele werken gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie. De werken wakkerde mijn leervermogen aan! Ik wou meer weten, liefs veel meer!

Na enkele tijd te hebben gesurft vond ik de opleiding , cognitieve gedragstherapie ,georganiseerd door Forta ,ondersteund door de vereniging voor gedragstherapeuten Nederland.

Het idee een verschil te kunnen maken, het gevoel misschien toch genoeg te zijn zorgt ervoor dat ik met heel veel goesting aan de opleiding begin. Wordt ongetwijfeld vervolgd!!